Usuwanie znamion skórnych

Czym są znamiona skórne?

Znamiona skórne to najzwyczajniej w świecie pieprzyki. W rzeczywistości są to zmiany barwnikowe skóry. Pojawienie się znamion powiązane jest z narastaniem tkanki na skórze. Różnią się one od pieprzyków. Pieprzyki są bowiem zazwyczaj różowe, brązowe, opalone albo mają kolor mięśni. Natomiast melanocyty rozmieszczone są równomiernie w skórze oraz ich zadaniem jest wytwarzanie pigmentu nadającego skórze odpowiedni kolor, naturalny dla każdego człowieka. Melanocyty produkowane są w większej ilości, kiedy skórę wystawia się na działanie słońca i jego promieni. Taki stan rzeczy powoduje powstanie opalenizny. Skóra wówczas ciemnieje. Łatwiej wtedy o zauważenie znamion ale też ich powstanie. Znamiona skórne to nic nadzwyczajnego. Większość ludzi posiada od 10 do 40 znamion na ciele. Zdarza się, że w okresie po 40 roku życia liczba znamion na ciele wzrasta. Pieprzyki mogą być płaskie, wypukłe, pełne w obrysie lub ucięte. Ich kształt może być idealnie okrągły, owalny, łezkowaty lub w postaci suchej kropelki. Pieprzyki mają tendencję do zwiększania swej średnicy i rozrastania się w górę. Zdarza się że po upływie kilku lat pieprzyki mogą zaniknąć lub zmienić kolor i wielkość.

Obserwacja znamion skórnych

Znamiona nie są niczym groźnym jeśli nie przeobrażają się w szybkim tempie i nie powodują innych objawów, np. bólowych. Istnieją jednak rodzaje pieprzyków, których pojawienie się może budzić niepokój. Są to atypowe znamiona lub nietypowe pieprzyki. U osób z takimi znamionami wystąpienie czerniaka jest o wiele bardziej możliwe. Osoby, które posiadają takie znamiona powinny zatem regularne kontrolować zmiany zachodzące w obrębie skóry oraz zmiany dotyczące pieprzyków. Zdarza się, że nietypowe znamiona często przypominają czerniaka. Taka sytuacja wymaga oględzin lekarskich, które wykluczą zachorowanie na raka i pojawienie się zmian nowotworowych. Lekarz podejmuje wówczas decyzję czy znamię należy usunąć, zostawić w spokoju czy poddawać częstej obserwacji. W przypadku wystąpienia nietypowych pieprzyków lekarz może zlecić wykonanie biopsji celem zbadania wycinka tkanki pod kątem pojawienia się nowotworu. Najbardziej narażone na czerniaka i nowotwory skóry są osoby należące do rodzin, w których zanotowano zachorowanie na czerniaka, a której członkowie charakteryzują się posiadaniem znacznej ilości znamion. Szczególnie narażeni są krewni w pierwszej linii osoby chorej. Takie osoby, wedle zaleceń lekarskich powinny poddawać się regularnej, corocznej analizie topografii ciała. Dzięki temu, ewentualne niepokojące symptomy będą mogły być usunięte w miarę szybko i bez konsekwencji. Nietypowe znamiona o wiele częściej podążają w kierunku przeistoczenia się w zmianę nowotworową niż tradycyjne, zwykłe pieprzyki. Z tego powodu, wszelkie zmiany skórne powinny być poddawane częstym obserwacjom lekarskim lub ulegać kontroli przez wyspecjalizowaną pielęgniarkę. Czynnikiem motywującym powinna być obserwacja zmiany obwódki, koloru, kształtu i wielkości pieprzyka.

Ryzyko posiadania znamion skórnych

Osoby, które posiadają znamiona skórne szczególnie powinny zaznajomić się z zasadami, które pomogą w profilaktyce raka, czerniaka i innych chorobach skóry:

• Obserwuj miejsce, rodzaj, wielkość, kolor i wrażliwość nowo powstających znamion, pieprzyków i melanocytów.
  • Obserwuj również znamiona, które masz od urodzenia – czy ich wielkość, kształt, kolor i czułość nie ulegają zmianie i czy nie przeobrażają się w niepokojące struktury.
  • Pamiętaj, że posiadanie nietypowych znamion automatycznie powoduje, że zaliczasz się co grupy ryzyka zachorowań na czerniaka.
  • Jakkolwiek, nie u każdego , u kogo pojawiają się nietypowe znamiona, pojawi się również rak skóry, czerniak lub inne jego choroby.
  • Osoby z nietypowymi znamionami oraz posiadające inne czynniki ryzyka zachorowania na choroby skórne powinny w okresie letnim zwłaszcza chronić się przed słońcem i redukować to ryzyko poprzez stosowanie odpowiednich kremów z filtrem.
  • Osoby z nietypowymi znamionami powinny informować lekarza o nowych znamionach i tych, przekształcających się w niepokojące.
  • Czerniaki mogą przyjmować inną formę wrażliwości niż nietypowe znamiona, ponieważ nowotwory w zależności od stadium mogą swędzieć, wysiąkać i krwawić, ale nie powodują bólu.

ORTIM
ul. Młynowa 17